Ӟучсэ кылэз дышетытэк, шуггес луэ йыг-йыг вамышъяны. Нош аслэсьтыд кылдэ яратытэк, мукет кылэз уд дышы гажаны! (Д. Яшин)
Алнаш ёросысь удмурт кылъя но литературая дышетӥсьёслэн сайтсы
Творческой мастерской.
Зор (кыл волятон, 6 класс).
Уроклэн мугъёсыз:
- Прилагательнойёсты уже кутыны быгатон;
- Инкуазез яратон но гажан мылкыд пыӵатон;
- Пиналъёслэсь творческой быгатонлыксэс будэтон.
Уроклэн мынэмез:
I. Индуктор.
- Пиналъёс, вань-а тӥляд копилкаосты? Ӧвӧл ке, мон люкыло тӥледлы. Со копилкамес тырмытомы. Маин меда? (кылъёсын но малпанъёсын). Озьыен, копилкаямы нырысетӥ кылмес пономы. Сое шедьтон понна, синъёстэс кыньыса, кылзэ. (ву шапыкъёс усьыло)
Листокъёс люкылӥсько, котькудӥзлэн сэрегаз гожтэмын: Гудыри. Зор. Тылобурдоос. Инкуазь. Мынам мылкыды.
Али та кылъёсын 2 – 3 куинь предложение гожтӥськоды.
Син азяды пуктэ: тӥ юнкоръёс. Бордгазетэ «Инкуазь» темая заметка, пе, гожтоно. Предложениостэс радъялэ, заметка мед пӧрмоз. Ним сётэ.
Афиширование
II. Деконструкция
Гуртады тӥ «зор» кылэз суредады.
Афиширование
Тодады вае зорен герӟаськем учыръёстэс.
Афиширование
«Зор» кыллы шедьтэ чебересь прилагательнойёс, ӵошатонъёс.
Афиширование
III. 1. «Зор» кыллы гожтэ асьтэлэсь определенидэс:
Зор – инмарлэн кузьымез
Зор – инбамлэн бӧрдэмез
Зор – инкуазь явление
2. Копилкаосысьтыды кылъёсты кутыса, зор сярысь 5 – 6 предложение гожтэ. Вералэ асьтэлэсь мылкыддэс.
Афиширование
IV. Ӟуч кырӟан вань, нимаське «У природы нет плохой погоды»
У природы нет плохой погоды
Каждая природа – благодать…
Вералэ ас мылкыддэс.
Афиширование
Группаослы огкадесь текстъёс люкылӥсько.
«Огез кулэ луись мылкыд – со инкуазез яратон. Котькуд турын-куарлэн, куаклэн, излэн, шурлэн,тылобурдолэн дунне вылын улыны правоез вань,угось соосын валче гинэ асьмеос улонмес радъяськом. Соос асьме понна соин гинэ но дуно, соос дунне вылын вань.
Ваелэ валаны тыршоме йӧтылымтэ инкуазез, солэсь пумтэм но эрико луэмзэ. Асьмеос солэн воксё пичи гинэ люкетэз».
Ю. Ф. Флоринская
Та текстэз лыдӟе но 2-3 юан гожтэ.
Афиширование
- Кыӵе мылыкыд пушкамы воспитать кароно?
- Мае валаны дышетсконо?
- Маин дуно асьмелы инкуазь?
Котькуд группалы текст сётоно.
- Кыӵе типен гожтэмын текст?
Афиширование
V. Социализация
Нош табере вань гожтэмъёстэс учкелэ, малпаське, кыӵе но кыӵе зоръёс луыны быгато?
Зорлэн нимыныз асьтэлы гожтэт гожтэ.
VI. Рефлексия